Ölçme ve Değerlendirme Yöntemi;
- Yeterliliğin elde edilmesi ve İş ve Meslek Danışmanı - Seviye 6 Sertifikası alabilmek için adayların A1,A2 ve A3) birimleri için yapılacak sınavların tümünden başarılı olması gerekmektedir.
- Sınavlar, İş ve Meslek Danışmanı - Seviye 6 Ulusal Yeterliliği ( 11UY0017-6 ) ile belirlenmiş olan öğrenme çıktıları/başarım ölçütlerini değerlendirecek soru ve yöntemlerle, teorik sınav ( A1/T1,A2/T1,A3/T1) ve performansa dayalı sınav (A2/P1,A3/P1 ve A3/P2) şeklinde 2 aşamalı olarak gerçekleştirilir.
- Birim için öngörülen sınavların geçerlilik süresi sınavın başarıldığı tarihten itibaren 1 yıldır. Birimin elde edilebilmesi için başarılan sınav tarihleri arasındaki süre farkı bir (1) yılı geçemez. Birimin elde edilebilmesi için adayların birimde tanımlanan tüm sınavlardan başarılı olması gerekir. Yeterlilik biriminin geçerlilik süresi birimin başarıldığı tarihten itibaren iki (2) yıldır.
- Teorik sınav sonuçlarının değerlendirilmesinde doğru cevapların sayısı göz önünde tutulacak ve yanlış cevaplar değerlendirmede dikkate alınmayacaktır.
Mesleki Yeterlilik Kurumu Ulusal Yeterliliği Dahilinde Teorik ve Uygulama Sınavlarında Ölçme Değerlendirme Hakkındaki bilgi aşağıdaki gibidir.
A1/T1 İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma ve Mesleki Gelişim
BİLGİLER
BG.1 Tehlike ve risk kavramlarını ve birbiri ile ilişkisini tanımlar.
BG.2 Çalışma ortamının iş sağlığı ve güvenliği kural ve talimatlarına uygunluk şartlarını açıklar.
BG.3 Ciddi ve yakın bir tehlike durumunda uygulayacağı prosedürleri açıklar.
BG.4 Çalışma ortamı ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği tehlike ve risklerini açıklar.
BG.5 Dönüştürülebilen malzemeleri (kâğıt, metal, plastik vb.) özelliklerine göre ayırarak sınıflandırır.
BG.6 Çalıştığı alanlarda bulunan tehlikeli ve zararlı atıklar ile dönüştürülebilir malzemelerin iletileceği yerleri tanımlar.
BG.7 İşletme kaynaklarının (enerji, sarf malzemeleri vb.) tasarruflu kullanma ilkelerini açıklar.
BG.8 Sorumluluğundaki süreçlerle ilgili mevzuatı (iş kanunu, sendikalar ve toplu iş sözleşmesi kanunu, sosyal sigortalar ve genel sağlık sigortası kanunu, iş sağlığı ve güvenliği kanunu, özel istihdam büroları yönetmeliği, işsizlik sigortası kanunu, Türkiye İş Kurumu Kanunu, Mesleki Yeterlilik Kurumu Kanunu) açıklar.
BG.9 Kalite kavramını ve kapsamını açıklar.
BG.10 Hizmetlerinin niteliğinin izlenmesi için gerekli yöntemleri açıklar.
BG.11 Hizmetlerini geliştirmeye yönelik uygulamaları gerekçeleri ile açıklar.
BG.12 Bireysel eğitim ihtiyaçlarını belirler.
BG.13 Eğitim ihtiyaçları doğrultusunda eğitim alternatiflerinin uygunluğunu değerlendirir.
BG.14 Sorumlu olduğu işler ve İş ve Meslek Danışmanlığı ile ilgili gelişmeleri takip edeceği bilgi kanallarını sınıflandırır.
BG.15 Sahip olduğu bilgi ve deneyimlerini meslektaşları ve paydaşlarıyla nasıl paylaşacağını açıklar.
A2/T1 Danışanlara Yönelik Faaliyetlerin Yürütülmesi
BİLGİLER
BG.1 İş arama kanallarını tanımlar.
BG.2 İş gücü piyasasındaki güncel ve ihtiyaç duyulan meslekleri listeler.
BG.3 Mesleki yaygın/örgün eğitim kurumları hakkındaki bilgilere erişim yollarını tanımlar.
BG.4 Genel eğitim ve sınav sisteminin nasıl işlediğini ifade eder.
BG.5 Randevu taleplerinin cevaplanmasına yönelik ilkeleri açıklar.
BG.6 Danışana randevu vermedeki adımları açıklar.
BG.7 Ön bilgi olarak alması gereken konuları açıklar.
BG.8 Görüşme ortamına uygun fiziksel şartları (mekânsal özellikler, ses yalıtım vb.) açıklar.
BG.9 Görüşme odasında bulunması gereken materyalleri listeler.
BG.10 Danışanın niteliklerine uygun gruplandırma ve dosyalama faaliyetlerini listeler.
BG.11 Danışanı tanımaya yönelik uygulanan testlerin hazırlık sürecini açıklar.
BG.12 Test uygulama sürecinin adımlarını açıklar.
BG.13 Danışan eylem planının kapsamını açıklar.
BG.14 Görüşme süresince uygulayacağı beden dili kurallarını açıklar.
BG.15 Etkili iletişim tekniklerini açıklar.
A3/T1 İşverenlere, Eğitim ve Öğretim Kurumlarına Yönelik Faaliyetlerin Yürütülmesi
BİLGİLER
BG.1 Ziyaret planının içeriğini ve ziyaret planı hazırlama adımlarını açıklar.
BG.2 Görüşme esnasında ihtiyaç duyacağı yardımcı materyalleri listeler.
BG.3 İşveren hakkında toplanması gereken ön bilgileri sıralar.
BG.4 Eğitim ve öğretim kurumu hakkında toplanması gereken ön bilgileri sıralar.
BG.5 Meslek araştırması yöntemlerini tanımlar.
BG.6 Raporlama türlerini ve tekniklerini açıklar.
BG.7 İşe alım tekniklerini açıklar.
BG.8 İşe alım görüşmelerinde uygulayacağı kuralları açıklar.
BG.9 İş talebi alma yöntemlerini açıklar.
BG.10 İşe yerleşen bireylerin işe uyum takibinin nasıl yapılacağını açıklar.
BG.11 İş arayanlar, işverenler, eğitim kurumları ve sosyal tarafların katılımını arttırıcı tanıtım faaliyetlerini tanımlar.
BG.12 Fuar, stand, sunum gibi tanıtım organizasyonlarında gerçekleştirilecek faaliyetleri açıklar.
A2/P1 Danışanlara Yönelik Faaliyetlerin Yürütülmesi için,
BY.1 Danışanı ayakta ve güler yüzle karşılayarak oturması için yer gösterir.
BY.2 Danışma süresi ve ilkeleri hakkında bilgi vererek hangi konularda yardımcı olabileceğini belirtir.
BY.3 Danışanın hangi konuda yardım almak üzere görüşmeye geldiğini belirler.*
BY.4 Danışanın engellerini ve özel durumlarını da içeren kişisel bilgilerini alır.*
BY.5 İş arama/meslek seçimi, iş deneyimi ve iş yaşamında karşılaştığı sorunlar hakkında sorular sorar.
BY.6 Danışanın işgücü piyasası, iş bulma kanalları, meslekler ve eğitim yerleri hakkında bilgi düzeyini belirlemeye yönelik sorular sorar.
BY.7 Açık uçlu sorular sorarak danışanın (kazanç, sosyal güvence, sosyal imkânlar vb.) beklentilerini tanımlar.*
BY.8 Belirlemiş olduğu beklentileri danışana doğrulattırır.
BY.9 Danışana yapılan testleri, bireysel görüşme sonuçları ve danışanın davranışsal özelliklerini göz önünde bulundurarak yorumlar.
BY.10 Danışanın durumuna göre (iş arayan, iş kurmak isteyen, özel politika gerektiren gruplar vb.) danışana gerekli bilgiyi aktarır.
BY.11 Danışanın ihtiyaç ve beklentilerine uygun çalışma mevzuatı hakkında danışana bilgi verir.
BY.12 Danışanın kişilik özellikleri, yetenek, ilgi, beceri vb. özelliklerini göz önünde bulundurarak iş arama motivasyonu/mesleki eğilimi konusunda görüş oluşturur.
BY.13 Yapılan görüşme doğrultusunda danışanın iş bulma/meslek seçimi sürecinde eksikliklerini gidermeye yönelik eylemleri tanımlar.*
BY.14 Görüşme süresince yapılan tespit, değerlendirme ve analiz sonuçlarını danışana onaylatarak eylem planı üzerinde uzlaşır.
BY.15 Danışana eylem planı uygulama süreci hakkında bilgi verir.
BY.16 İhtiyaç halinde geribildirimler vererek sürecin başarıya ulaşması adına farkındalık yaratır.
BY.17 Görüşme süreci boyunca kayıt tutar.
BY.18 Görüşme süresince beden dili kurallarına uygun hareket eder.
BY.19 Etkili iletişim tekniklerini uygular.
A3/P1 İşveren Görüşmesi Uygulaması için,
BY.1 Görüşme esnasında kendisi ve kurumu hakkında bilgi verir*.
BY.2 Ziyaret amacını açıklar*.
BY.3 İşverenden sektörü, çalışan sayısı, çalışanların mesleklere göre dağılımı vb. hakkında bilgi alır*.
BY.4 İşverenin kısa, orta ve uzun vadede eleman ihtiyacı, nitelik ve niceliğini tespit eder.
BY.5 İşverenin işe alım yöntemleri hakkında bilgi alır.
BY.6 İşverene işe alım yöntemleri hakkında yardımcı olur.
BY.7 Görüşme süreci boyunca kayıt tutar*.
BY.8 Görüşme/sunum süresince beden dili kurallarına (jest ve mimikleri doğru bir şekilde kullanma, göz teması kurma, abartılı hareketlerden kaçınma vb.) uygun hareket eder.
BY.9 Görüşme/sunum sürecince etkili iletişim tekniklerini (dili akıcı ve anlaşılır bir şekilde kullanma, ses tonu ve vurguları doğru kullanma, vb.) uygular.
BY.10 İşverenin talep ve beklentilerini alarak görüşmeyi sonuçlandırır*.
BY.13 Görüşme/sunum süresini etkili ve verimli bir şekilde kullanır.
A3/P2 Eğitim-Öğretim Kurumuna Yönelik Sunum Uygulaması İçin,
BY.8 Görüşme/sunum süresince beden dili kurallarına (jest ve mimikleri doğru bir şekilde kullanma, göz teması kurma, abartılı hareketlerden kaçınma vb.) uygun hareket eder.
BY.9 Görüşme/sunum sürecince etkili iletişim tekniklerini (dili akıcı ve anlaşılır bir şekilde kullanma, ses tonu ve vurguları doğru kullanma, vb.) uygular.
BY.11 Sunuma başlamadan önce kendisi ve kurumu hakkında bilgi verir*.
BY.12 Sunumun amacı ve kapsamı hakkında genel bilgi verir*.
BY.13 Görüşme/sunum süresini etkili ve verimli bir şekilde kullanır.
BY.14 Sunumun içerik akışını (anlatılanların sunum görselleriyle uyumunu sağlama, verilen örneklerin sunum konusuyla ilişkisi kurma, konuyu sunum süresince anlaşılır kılma, anlatılanların sunumun temasına ve amacına uygun olması, anlatılanlar arasında bütünlük sağlayabilme vb.) etkili bir şekilde yönetir.
BY.15 Sunumu özetleyerek tamamlar.
BY.16 Dinleyicinin sunum ile ilgili sorularının olup olmadığını belirler.
Sunumlar için tıklayınız.
KRİTİK ADIMLAR (*) Performans sınavında başarılması zorunlu kritik adımlardır. Uygulama sınavlarında minimum başarı notu %70'tir. Kritik adımların herhangi birinden başarısız olan adaylar başarı notu %70 ve üzeri olsa dahi başarısız sayılırlar.
|